.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بازارهاي هفتگي گيلان هنوز هم جذابيت دارند
ناهيد سعادتيان
بازارهاي هفتگي گيلان هنوز هم جذابيت دارند

بازارهاي هفتگي در گيلان از ديرباز تا امروز از اهميت خاصي برخوردار بوده است.

اين بازارها، محلي براي تبادل کالا، فروش محصولات روستايي و صنايع دستي و خريد کالاهاي شهر براي رفع نياز است. در گذشته که مساله رفت و آمد روستاييان مثل امروز حل نشده بود، بازارها از اهميت بيشتري برخوردار بودند. امروز با وجود جاده‌هاي آسفالته و تراکم وسيله‌هاي نقليه، روستانشينان نياز چنداني را براي حضور در بازارها نمي‌بينند با اين وجود بازارها هنوز هم خالي از لطف نيستند. نكته‌ي قبال توجه ديگر اين است كه بازارهاي هفتگي محلي مي‌توانند انگيزه‌اي براي جذاب گردشگران باشند. در زير به معرفي برخي از بازارهاي هفتگي كه در استان گيلان برپا مي‌شوند مي‌پردازيم:

آستانه اشرفيه: دوشنبه بازار و پنج‌شنبه بازار
روزهاي دوشنبه و پنج شنبه بازار هفتگي در شهر آستانه اشرفيه براي ارائه‌ي کالاهاي مهم روستايي از بازارهاي درجه اول گيلان برگزار مي شود. محصولات منطقه مخصوصاً برنج، کنف، ابريشم و بادام زميني در اين بازار عرضه مي‌شود.

انزلي: شنبه‌ بازار
بندر انزلي داراي بازار هفتگي فعال و پر محصولي است که خريداران مي‌توانند کالاها و اجناس موردنياز خود را در آن بيابند. اجناس اروپايي، چيني، ژاپني و محصولات آسياي مرکزي و قفقاز در روزهاي بازار از سراسر خط ساحلي به شنبه بازار انزلي برده مي‌شوند. محصولات غذايي شهرستان‌هاي ديگر و حتي صنايع دستي از فرش ترکمني تا چاقوي زنجان و محصولات محلي مانند ماهي و مرغابي و انواع پرندگان شکاري و برنج، و نيز فرآورده‌هاي دامي و صنعتي و بافته‌هاي حصيري و سفالي و تورهاي ماهيگيري در اين بازار عرضه مي‌شود.

زيباکنار: پنج‌شنبه بازار
دهستان زيباکنار از توابع لشت نشاء است و روزهاي پنج‌شنبه هر هفته در آن بازار هفتگي برگزار مي‌شود. در اين بازار انواع ميوه و سبزيجات، ماهي، مرغ و تخم مرغ و مرغابي و صنايع دستي عرضه مي‌شود.

خمام: يک‌شنبه بازار
بازاري نام آشنا براي گيلانيان. باتوجه به نزديکي آن به شهرهاي رشت و انزلي و شهرهاي اطراف، فروشندگان بسياري در آن به عرضه‌ي کالاهاي شهري و روستايي مي‌پردازند و مشتريان رشتي بيش از ديگران علاقمند به خريد برنج، مرغ، تخم مرغ و بوقلمون و سبزي‌هاي محلي در اين بازار هستند.

کياشهر: چهارشنبه بازار
بازار کيا شهر اگرچه بازار کوچکي است ولي مشتريان بسياري دارد. زيرا مردم منطقه با اين بازار آشنايي بسياري دارند. گوشت، مرغ، تخم مرغ، جوجه، سبزيجات، ماهي، بادام و برنج ازجمله محصولاتي هستند که در اين بازار عرضه مي‌شوند.

لشت نشاء: شنبه و سه‌شنبه بازار
در بخش لشت نشاء، روزهاي شنبه و سه‌شنبه هر هفته، بازار هفتگي برگزار مي‌شود. اين بازار از قديمي‌ترين و معروف‌ترين بازارهاي هفتگي منطقه است که در آن انواع و اقسام صنايع دستي، مرکبات، برنج، ماهي، سبزيجات، پوشاک، ادوات کشاورزي و انواع سموم باغي عرضه مي‌شود.

خشک‌بيجار: دوشنبه بازار و پنج‌شنبه بازار
خشک‌بيجار يکي از بخش‌هاي شهرستان رشت است که بازار هفتگي آن روزهاي دوشنبه و پنج‌شنبه برگزار مي‌شود. در اين بازار محصولاتي چون مرغ و تخم مرغ محلي، مرغابي، ماهي، بذر گياهان و انواع محصولات باغي به فروش مي‌رسد.

حسن رود: چهارشنبه بازار
حسن رود از توابع شهرستان بندر انزلي است که در بازار هفتگي آن عرضه صنايع دستي و صنايع حصير بافي رونق فراواني دارد. مشتريان از نقاط مختلف کشور و استان براي خريد کلاه، ساک دستي، زنبيل و سفره‌هاي حصيري به اين منطقه سفر مي‌کنند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

محمد 31 مرداد 1388
سلام.اين فرهنگ زنده حتي درشهرهايي مانند بوشهر بااستقبال روبرو شده ودراين شهر پنجشنبه بازار وجمعه بازار تشكيل ميشود.
بیژن 2 شهريور 1388
چهار شنبه بازار رضوانشهر یادت رفته بنویسید

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.105 seconds.